چگونه مهارتِ گوش سپردن و گفتگو با دیگران را توسعه دهیم؟ (قسمت سوم)

چگونه مهارتِ گوش سپردن و گفتگو با دیگران را توسعه دهیم؟ (قسمت سوم) 768 312 ahmadrz62

با قسمت سوم از مفاهیم “مهارت گوش سپردن” در خدمت شما هستم. از اینکه با ما همراه هستید ممنونیم.

 

  1. از موضوع اصلیِ صحبت، جمع بندی و خلاصه گویی کنیم

جمع بندی و خلاصه گویی به شما کمک می کند که بتوانید تمرکزِ اصلی مکالمه را روی موضوعِ خاصی قرار دهید. مخصوصا اگر متوجه شدید که گفت و گوی شما زیاد به حاشیه کشانده شده است و نیاز دارید صحبت را بر سر موضوع اصلی بازگردانید.

 

خلاصه گویی عبارتست از نگاهی گذرا و سریع به مجموعه زیادی از اطلاعات که بین دو نفر در گفت و گو رد و بدل شده است.

 

جمع بندی و خلاصه گویی به شما اجازه می دهد بدون اینکه به طرفِ مقابل که در حال صحبت کردن بوده، احساسِ بدی بدهید، بتوانید کنترلِ جهت و مسیرِ گفتگو را در دست بگیرید؛ به گونه ای که طرف مقابل فکر نکند که قصد تسلط بر او را دارید.

برای اینکه بتوان یک خلاصه گوییِ موفق و موثر داشت، باید یک جمع بندی تقریبا خلاصه و خوش فرم ارائه داد که تمامِ نکات اصلی صحبتِ طرفِ مقابل را در بر بگیرد. اگر طرفِ مقابل احساس کند خلاصه ای که از صحبت های ایشان ارائه داده اید دقیق نیست یا همراه با جهت گیری های خاصی است، باید از منتظر مخالفت کردنِ طرف مقابل و یا ایجاد مشاجره و بحث هایی در خصوص موضوع باشید!

به طور قطع باید احتمالِ بروز این اتفاق را به صفر برسانید؛ چرا که مخالفت و مشاجره “راپوی” شکل گرفته بین شما و طرف مقابل را از بین می برد و ایجادِ مجدد ارتباطی کارآمد بین شما را بسیار سخت خواهد کرد (برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص “راپو” حتما لایوِ ۱۳ را مشاهده کنید. می توانید فایل صوتی لایوها را در صفحه اول همین وبسایت گوش داده یا تصویری آن را در کانال یوتیوب و آپاراتِ ما مشاهده نمایید).

بهترین زمان هایی که میتوان از خلاصه و جمع بندی صحبت ها، در حین گفتگو با دیگران بهره برد عبارتند از:

  • زمانی که احساسات و مشاجره ها باعث شده اند که از موضوع اصلی گفت و گو فاصله بگیریم.
  • وقتی دیدگاهِ شما به درستی فهمیده و درک نشده باشد (اینجا به جمع بندی و خلاصه گویی صحبت های خودمان می پردازیم).
  • زمانی که احساس کردیم باید گفتگو را به پایان برسانیم.
  • زمانی که به نقطه تفاهم رسیده باشیم و می خواهیم مطمئن شویم که این نقطه در دیدگاه هر دو نفر مثل هم است تا از بروز سوء تفاهم در آینده جلوگیری کنیم.

 

  1. احساسات را ببینیم، بیان کنیم، بپذیریم و سرکوب نکنیم

گوش دادنِ فعال فقط به معنای بازگرداندن صحبت ها نیست، بلکه در معنای انعکاسِ احساس ها نیز هست. بیشترین کاربرد این مورد زمانی است که صحبت های طرف مقابلِ شما به صورت احساساتی باشد، مثل زمانی که فرد ناراحت و غمگین، شاد یا خشمگین است.

به صورت کلی، وقتی افراد احساسات خود را به صورت عمومی بروز می دهند (چه برای یک نفر یا چند نفر)، ناخودآگاه علاقه مندند و بدنبال این هستند که این احساسات توسط دیگران تشخیص داده شده و تایید شوند.

 

وقتی که فردی احساسِ درونِ خود را برای عموم فاش می کند، به صورت ناخودآگاه نیازمند این است که احساسش تشخیص داده شده و تایید گردد.

 

اگر ما احساساتِ طرف مقابل را بپذیریم، مثلا اگر بگوییم “امروز به نظر شاد میای!” یا “به نظرم چیزی خیلی ناراحتت کرده!”، شما به طرف مقابلتان می گویید که “من احساس شما را متوجه شدم و درک کردم”. در نتیجه، شما عمقِ برقراری ارتباطِ موثرِ خود با طرف مقابل را افزایش داده ایم و قادر خواهیم بود تا این ارتباط را کارآمدتر و موثرتر کنیم.

توانایی تشخیصِ احساساتِ دیگران را “هوش هیجانی” می نامیم، و این قدرتیست که تمامِ سخنگوهای عالی آن را به بهترین درجه ی خود رسانیده اند.

(نکته مهم: تمامِ تلاشِ ما در این وبسایت و تمام صفحه ها و وبسایتهای دیگر این است که در نهایت هوش هیجانی را در عزیزانی که با ما همراه هستند روز به روز گسترده تر و وسیعتر کنیم. از شما دعوت میکنیم که در این مسیر با ما همراه باشید و ما را به دوستان خودتان معرفی کنید. از شما ممنونیم.)

 

  1. وضعیتِ خلقی و حالتِ روحی طرف مقابل را مثل آینده بازگردانیم

بازگرداندنِ وضعیتِ خلقی (یعنی مثلا اگر فردی خوشحال است ما هم خوشحال باشیم) مخصوصا در شرایط احساسیِ شدید، بسیار موثر است. چرا که در زمانِ غَلَیانِ احساس، انعکاسِ حالتِ احساسیِ فرد به خودش باعث می شود که در آن حالت احساسی بیشتر غرق شوند.

به عنوان مثال، اینکه یک خوی مثبت را برای فردی که در حالتِ مثبتی است نمایش دهیم، به احتمالِ زیاد باعث میگردد که حالِ ایشان حتی بهتر هم بشود. از طرف دیگر، اگر به فردی که دچار دپرسی است یک حالت منفی نمایش دهیم، به احتمال زیاد حالِ او را بدتر خواهیم کرد!

 

خلق و خو و حالت احساسیِ شما می تواند روی طرف دیگر تاثیر بگذارد، و همچنین بالعکس.

 

پس باید دقت داشت که بازگرداندن حالت احساسی طرف مقابل باید حساب شده و در زمان مناسب و به شیوه مناسب خود باشد، مثلا وقتی فردی در حالتی منفی قرار دارد، نمایش یک حالت خنثی از طرفِ ما می تواند هم ناجور و هم مخرب باشد.

در چنین مواردی، پیاده سازی یک استراتژی معکوس ضروریست! باید یک خلق و حالتِ مثبت را به طرف مقابل نشان دهیم تا او را از حالت منفی خارج کنیم. به این کار “هدایت کردن” گفته می شود، چرا که شما از حالت احساسی خود استفاده می کنید تا حالت احساسی طرف مقابل را به مسیری که مد نظر خودتان است هدایت کنید.

“هدایت کردن” نیز از مباحث NLP است که به صورت کامل در پست های بعدی و لایو ها در این خصوص صحبت خواهد شد.

پس به عنوان یک قانون عمومی، باید همیشه به خاطر داشته باشیم که: “همیشه باید خودمان را در حالتی از خلق و خوی و احساس قرار دهیم که می خواهیم طرفِ مقابلِ ما آن احساس را داشته باشد”.

 

فواید بهبود مهارت گوش دادن در ما

در ادامه، خلاصه ای از فواید اصلی حاصل از بهبود این مهارتِ فوق العاده مهم را آورده ایم:

  • طرف مقابلِ ما تشویق می شود تا گفتگو با ما را ادامه دهد.
  • سوء تفاهم ها را برطرف می کند، فرضیاتِ نادرست را درست کرده، و تعبیرهای غلط را از بین می برد.
  • گوینده مطمئن خواهد بود که شما به صحبت های ایشان گوش میدهید و دقت میکنید.
  • شما را قادر می سازد تا به راحتی و به خوبی کشف کنید که نیازِ اصلی افراد چیست.
  • به شما کمک می کند تا به خاطر بیاورید که چه صحبت هایی بین شما رد و بدل شده است.
  • راپو و احترامِ دو جانبه به همراه دارد.
  • نشان می دهد که شما توانایی های فوق العاده ای در مهارتِ گوش سپردن به صحبتِ دیگران دارید.
  • نشان میدهد که یک خِبره و حرفه ای در بحث ارتباط موثر و موفق هستید.

هدیه شما دوست عزیز!

روانشناسی اهرم های تاثیرگذاری از طریق فشار روانی

با ما در تماس باشید

تلفن: 07633671829
آدرس: بندرعباس – چهار راه نخل ناخدا – به طرف ترمینال – ابتدای خیابان سنبل – مرکز دبیرستان غیر دولتی پسرانه عالی

موبایل، واتسپ و تلگرام: 09173690197

پست الکترونیکی:
admin [at] ZareiLearning [dot] ir

برای پشتیبانی از لایوهای ما

کلیک کنید

تمام حقوق این وبسایت محفوظ و بنام مهندس احمدرضا زارعی می باشد.